Ajankohtaista

Tilausansat ovat yleistyneet Suomessa

15.4.2020

Saitko vitamiineista näytepakkauksen tai tilasitko palvelun kokeilujakson ja jouduit sidotuksi oletettua pidempään ja kalliimpaan sopimukseen, josta on hankala päästä eroon? Tilausansassa kuluttaja joutuu yleensä tietämättään sidotuksi tuotteen tai palvelun pitkäkestoiseen sopimukseen. Asiakkaalle on saatettu luvata ilmainen tai halpa kokeiluerä esimerkiksi jotain vitamiineja tai terveystuotteita. Tyypillisesti verkkokaupalta tai puhelinmyyjältä tulee lasku tuotteesta, jota kuluttaja ei ole ymmärtänyt tilanneensa. Lasku on yleensä paljon suurempi kuin mitä tilausvaiheessa on luvattu. Sopimuksesta ja tilauksesta eroon pääseminen tuntuu työläältä ja mahdottomalta. Erehdyttäminen voi olla myyjän tai mainostajan osalta tahatonta tai tahallista; olennaista kuitenkin on, että viestin tai tarjouksen vastaanottaja ei saa tarjotusta tuotteesta tai palvelusta todenmukaista kuvaa ja tämä vaikuttaa hänen ostopäätökseensä.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tilausansaan viimeisten kolmen vuoden aikana joutuneet suomalaiset (5 % vastaajista) ovat menettäneet niihin keskimäärin 141 €/hlö. Tilausansaan joutuneista lähes joka viides eli noin 36 000 henkilöä maksoi veloituksen valittamatta siitä.

Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se yleensä on. Ilmaisilla näytepakkauksilla ja kokeilujaksoilla tai euron älypuhelimilla asiakkaat houkutellaan antamaan luottokorttitiedot ja näin asiakas huomaamattomasti sidotaan maksulliseen sopimukseen, josta on vaikea päästä eroon. Tilausansaan voi myös joutua osallistumalla johonkin harmittomaan tai hyödyllisen oloiseen kilpailuun tai kyselyyn netissä. Uusia huijausmenetelmiä on pakko kehittää, kun vanhat keinot eivät enää tepsi.

Uusi ilmiö tilausansoihin liittyvissä tapauksissa on, että lasku tulee vasta tilauksen peruutusajan umpeuduttua. Uutta näyttäisi olevan myös se, että saapunutta lähetystä ei ole mahdollista tarkistaa ilman tuotepakkauksen avaamista. Pakkauksen avaaminen puolestaan johtaa peruutusoikeuden menetykseen. Moni kuluttaja nöyrtyy tässä kohtaa maksamaan laskun ja epärehellinen ansaintalogiikka jatkaa voittokulkuaan.

Mitä enemmän ja nopeammin viranomaiset saavat tietoa erilaisista huijaustavoista, sitä paremmat mahdollisuudet heillä on myös puuttua niihin. Huiputetuksi tulemista ei tarvitse hävetä, joten kerro siitä. Poliisi antaa neuvoja huijausrikosten tunnistamiseksi ja ehkäisemiseksi. Jos joudut vastaavanlaiseen tilanteeseen, tee rikosilmoitus poliisille.

Heidi Pursiheimo